fbpx

Jazz koncertek - Jazz Concerts in Hungary

H K Sze Cs P Szo V
30

Nagy visszatérés

2021. december 17.

Tavaly végül csak szűk körben ünnepelhetett Avishai Cohen, pedig egy ritka nagyszabású, eddigi pályafutását összefoglaló, 50 országot érintő világkörüli turnéval készült emlékezetessé tenni 50. születésnapját. A Covid19-járvány miatt több mint félévnyi kényszerpihenő után, amint lehetőség adódott, egyből koncertkörútra indult. A világméretű turné továbbra sem valósulhatott meg, talán majd a következő kerek évfordulónál sor kerül arra is, de Európa több országába a közben újra támadó vírus ellenére sikerült eljutnia. Már júliusban a Jazz à Vienne fesztiválon, majd ősztől év végéig Szlovákiában, Franciaországban, Németországban, Belgiumban, Portugáliában, az Egyesült Királyságban, Svájcban, Monacóban, és utolsó állomásként Magyarországra érkezve, december 8-án Budapesten a Művészetek Palotájában lépett fel triójával, melyben Elchin Shirinov zongorázott és Roni Kaspi dobolt.

Avishai Cohen

Az Izrael északi részén, egy kibuc székhelyén, Kabriban 1970-ben született Avishai Cohen igazi multikulturális, spanyol, görög, lengyel gyökerű családban nőtt fel. Kilenc éves korában kezdett zongorázni, és zenei tanulmányait tizennégy évesen Amerikában is folytatta, mikor a család St. Louis-ba költözött. Tanára gyanútlanul mutatott neki egy Jaco Pastorius lemezt, nem sejtve, hogy ez milyen fordulatot hoz majd tanítványa életébe. A tizenéves Avishai Cohent teljesen megbabonázta Pastorius játéka, és a zongorát félre téve, teljes gőzzel basszusgitározni kezdett. Visszatérve Izraelbe, Avishai felvételt nyert a jeruzsálemi Zene- és Művészeti Akadémia bőgő szakára. Tanulmányait a kétéves kötelező sorkatonai szolgálat alatt is folytatni tudta, és mikor 22 évesen leszerelt, nagy lépésre szánta el magát, New Yorkba költözött. A New School egyetemen tanult tovább, ahol évfolyamtársa Brad Mehldau volt. Hogy ezt finanszírozni tudja, eleinte építkezéseknél szerzett munkát, közben utcákon, parkokban és metróállomásokon basszusgitározott. A kezdeti nehézségek után aztán tisztult az ég, Danilo Perez felfigyelt rá, és meghívta triójába. A koncertek és felvételek tovább segítették boldogulását, és a panamai zongorista formációjával játszott latin zene is hatott későbbi pályafutására. Az igazi nagy fordulat azonban 1997-ben következett. Chick Corea telefonhívása mindent megváltoztatott. Történt ugyanis, hogy Avishai különösebb remény nélkül átadott egy demószalagot Corea egyik barátjának. Chick meghallgatta a felvételt kocsijában, és megragadta a fiatal bőgős friss, újat hozó játéka, úgyhogy néhány héttel később fel is hívta Cohent. Ezután a telefonbeszélgetés után Cohen a „Chick Corea's New Trio” és az „Origin” tagjaként több mint hat éven keresztül játszott a világ egyik legnagyobb zongoristájával, akit mindvégig tanárának, kollégájának és barátjának tekinthetett. Neve világszerte ismertté vált, rövidesen saját neve alatt is felvételek készültek, melyek további sikereket hoztak. Amellett, hogy a világ legjobb bőgősei közé sorolták, egyre inkább zeneszerzőként is elismerték. 2002-ben menedzserével „Razdaz Recordz” néven létrehozta saját lemezkiadóját, így még nagyobb szabadságot kapott elképzelései megvalósítására, és mentorként tehetséges fiatal, pályakezdő zenészeket is felkarolhatott. Ennél a kiadónál jelent meg a sikeres albumok között is a legsikeresebbnek tartott „Gently Disturbed” Shai Maestro és Mark Guiliana közreműködésével 2008-ban, valamint a legutóbbi, a Göteborgi Szimfonikusokkal felvett „Two Roses” előtt készült, ugyancsak mérföldkőnek tartott „Arvoles” is. A 2019-ben kiadott lemez címe, az ősi, a diaszpóra szefárd népe által beszélt ladino nyelven "fákat" jelent. A borítójára Cohen édesanyja, Ora festette kép került, azé az asszonyé, aki a klasszikus és a hagyományos szefárd zenét egyaránt megszerettette vele. Az „Arvoles”mindként gyökérből táplálkozik, hogy aztán új, poliritmikus hangzásával valami csodálatos egységet képezzen, amely egyértelműen azonosítható Avishai Cohen egyedi zenei DNS-ével és szívverésével. Nem véletlenül gondoltuk sokan a koncert előtt, hogy a Budapestre sokadszorra visszalátogató bőgőművész elsősorban az „Arvoles” anyagára építi repertoárját. Már csak azért is, mert ezen a lemezen a fővárosunkat szintén jól ismerő, a BJC-ben Szandai Mátyással és Dés Andrással fellépett, majd a trióhoz csatlakozott Fenyvesi Mártonnal lemezt is készített őstehetség, Elchin Shirinov zongorázott. A jelző egyáltalán nem túlzott, az Azerbajdzsánban, Bakuban született Shirinov ugyanis soha nem járt zeneiskolába. Azért nem teljesen autodidakta módon jutott a MÜPA koncerten is megcsodált szintre, többek között Aaron Goldberg, Kevin Hays is mestere volt. Szakértői jóslatunkra visszatérve, kétségtelenül nem figyeltünk eléggé Cohen az „Avatar” utáni, a Covid alatt karanténban töltött, online adott „live stream” koncertjeire, melyeken számos új, vagy éppen régóta lappangó, de lemezre nem került kompozíciót hallhattunk. Ezeken a koncerteken tűnt fel a turné dobosa, Roni Kaspi, akiről a legmélyebbre merülő jazzbúvárok is finoman szólva keveset tudtak budapesti érkezéséig. A 2000-ben Izraelben született hölgy jelenleg a Berklee hallgatója, a Down Beat kritikusai által tavaly az év jazz-zenészének választott Terri Lyne Carrington irányítása alatt végzi tanulmányait. A karantén idején visszaköltözött Izraelbe, és a Facebookon kényszerűségből hamar népszerűvé vált online koncerteken dobolt a virtuális formációkban, játékával új inspirációkat is adva Cohen számára. A virtuális kapcsolat a karantén megszűntével azonnal reális, erős zenei kapcsolattá fejlődött, és Cohen örömmel mutatta be Ronit, a megújult trió új dobosát a közönségnek. A turné repertoárba végül egyetlen kompozíció sem került az Avatarról, de nem a mundér becsületét védem, mikor leírom, a jóslat azért részben bevált. Az elhangzott új és újragondolt darabok az Avataron bevált, kiérlelt koncepciót vitték tovább, természetesen rohanó világunkban az eltelt két óra, az aktuális világérzéshez igazodva.

Avishai Cohen

Avishai Cohen

Egy közel-keleti hangzású, de a nyugati klasszikus zenével erősen megérintett kompozícióval kezdődött a koncert. A 2006-os „Continuo” című lemezén található „Ani Maamin”előre is vetítette mit fogunk hallani a továbbiakban. Cohen kiemelkedő képessége, hogy hangszerével egyszerre ütős és dallamos legyen, már ebben a számban megmutatkozott. A folytatásban szinte mindegyik darab a következőbe áramlott, energiával töltve meg a MÜPA Hangversenytermét. A „The Window „, a „Below”, az „Intertwined”, Cohen kompozíciói frenetikus robbanásokat kombináltak bonyolult ritmusokkal és átgondolt szólóvonalakkal. A trió legnagyobb pillanatai akkor következtek be, amikor bonyolult ritmusokat kombináltak, kidolgoztak és szembeállítottak egymással. A koncert közepén játszott „Shifting Sands” című Dave Holland szerzeményt Shirinov zongoraszólója tette emlékezetessé, a „Joy” Roni Kaspinak adott lehetőséget egy parádés dobszólóra. A lassabban hömpölygő „Dvash”, és az élénkebb „Video Game” után, egy szefárd népdal feldolgozás, a „Hitragut” meghitt perceket hozott, csodálhattuk a trió középpontjában játszó Cohen zseniális zenekarvezető képességeit, ahogy fordulatos zenei tájon kalauzolta végig társait, közben figyelmesen teret adva kibontakozásuknak. Végül a „Cha Cha Rom”, és benne Kaspi „tour de force” dobszólója álló tapsot hozott, így természetesen következett a ráadás. Először Cohen egyedül jött ki a színpadra, és a zongorához ülve egy izraeli költő megzenésített versét énekelte el. A tapsok közepette kijött Shirinov és Kaspi is, mindenki az eredeti helyét foglalta el, Cohen pedig megkérdezte a közönséget, instrumentális, vagy továbbra is énekes szám legyen a következő. A szavazás hallható többséggel egyből eldőlt, énekes számmal folytatódott a ráadás, amely ezután sem ért véget. Nem maradt ki a 2005-ös „At Home” lemezről a közönség kedvencé vált „Remembering”, mely első taktusainál kitört a tapsvihar, és végül a hat évvel később megjelent „Seven Seas” címadója sem.

Avishai Cohen

Avishai Cohen

Avishai Cohen

Avishai Cohen

 „Annyira hiányzott a színpad, a közönség, és általában a turnék. Nagyon izgatott vagyok, hogy végre felléphetek ebben a kivételes időszakban, a rajongóim előtt biztonságos környezetben és körülmények között. Ez egy érzelmi visszatérés lesz számomra egy nehéz időszak után, hiszem, a zene gyógyít.” – nyilatkozta Avishai Cohen a turné előtt. Egy régebbi interjúban azt is elmondta, a popot éppúgy szereti, mint Bachot és Charlie Parkert. Valahogy a közönség nagy része is így van ezzel, és talán ezzel magyarázható, hogy jazz-zenészek esetében szokatlanul nagy rajongói tábor követi világszerte. A közönség most is izgatottan várta, a turné minden állomásán teltház fogadta, a MÜPA 1656 fős Bartók Béla Hangversenytermében sem akadt üres szék. Meggyőződhettünk róla, Cohen kreatív ereje csúcsán van, zenészként és zeneszerzőként új utakat tör, stabilan a modern jazzben állva fokozatosan megnyitja világát a kortárs klasszikus, és a hagyományos szefárd zene hangjai és dallamai előtt. Zenéjéhez megtalálta partnereit, mind a már jól ismert Elchin Shirinov, mind a turnén megismert Roni Kaspi személyében. A trióban megvalósult a zenészek közötti egyenlőség, mindhárman eggyé váltak. „Életünkben a zene a megváltás egyik formája lehet. Legalábbis számomra mindig is ezt jelentette. Ha van valami hatás, amit szeretek érezni magamban játék közben, akkor ez az. Ez a zene lényege, az elérendő cél…”- olvasható Avishai Cohen honlapján. Akik hallották őt játszani tudják, elérte célját.

 

Müpa, 2021. december 8.

Fotó: Youtube