fbpx

Ismerjük meg Joe Gardnert! / A Lelki ismeretek (Soul) című Pixar animáció jazzvonatkozásai

2021. december 23.

A szerkesztő előrukkolt az ajánlattal, amit nem lehet visszautasítani. Ha már rendszeresen publikálok filmkritikákat máshol is (a Jazz+Film rovat elindításában is tevékeny részem volt), a jazzt meg köztudottan szeretem, miért ne írnék a Soulról, hiszen több szállal is kötődik a jazzhez. Megnéztem, itt olvasható a válaszom.

Jazz és animáció

Szerintem ez egy tipikus karácsonyi film, lehet, hogy még a Reszkessetek betörők megingathatatlan pozícióját is megostromolja idővel. A Lelki ismeretek szellemes cím a magyarításban, mert többértelmű. A rajzfilmek nem állnak annyira távol a jazz világától, mint sokan feltételeznék. A Robert Glasper és Kamasi Washington fémjelezte crossover formáció, a Dinner party például nagy előszeretettel készített ilyen klipeket hasonló című albumát promotálva. A Pixar pedig megteremtett egy teljesen eredeti stílust tematikában, látásmódban és technikában is.

Most például az élet értelméről mesélnek, a halál témájáról, ami nem tűnik elsőre rajzfilmes mókának. Nem is az. Az alapötlet egyedi. Adott egy balfék, Joe Gardner, aki sehogy sem boldogul az életével, nem jönnek össze igazán a dolgai, szolid kiégési tünetekkel spékelt enyhe depresszió környékezi. Aztán rámosolyog a szerencse, kap egy lehetőséget az élettől. Aminek annyira megörül, hogy szédült eufóriájában egy csatornába zuhan. Brooklynból a célállomás egyenesen a másvilág. Csak épp nem a túlvilágra, hanem az elővilágra érkezik, ahol a most eltávozók mentorként felkészítik és motiválják a Földre induló, épp megszületni készülő lelkeket. Ő pedig kifogja 22-est, aki alapból szocio- és pszichopata, akinek esze ágában sincs a Földre menni.

Joe Gardner titka

Jöhetnek a jazzvonatkozások. A producerek megszavazták Kemp Powers-nek a forgatókönyvíró és Docter mellett a társrendező pozíciót, ő pedig biztosra ment. A bűnügyi profilok megrajzolásának módszerét követte, csak itt a szerethető szereplő kitalálásához használta a módszert. Hol lakjon a főhős? Természetesen New Yorkban, az amerikai nyüzsgés epicentrumában, tele nagy arcokkal. „Joe New Yorkban él, ami a szülővárosom, bár Joe Queensből, én Brooklynból származom, és minden brooklyni tudja, hogy Brooklyn jobb” kommentálja az Egy éjszaka Miamiban rendezője a döntését. Most már mindenki értheti, aki eddig nem sejtette volna, itt cápák kerülgetik egymást. Mivel foglalkozzon, mi legyen a származása? Mivel Kemp Powers otthonosan mozog a jazz világában (zenekritikusként és zenészként is próbálkozott, fiát pedig egyenesen a jazzlegenda, Charles Mingus után nevezte el), a választás nem meglepő: legyen egy 45 körül járó fekete jazz-zongorista, aki egy középiskolában tanít, és próbálja diákok big bandjét minimális erőfeszítésre bírni. Már a nyitó kép remek: az általa vezetett iskolai zenekar pocsék hamissággal intonálja a próbán a dalt. De az iskolai próbateremtől egy ugrásnyira van a kerületben a másik fontos helyszín: a Half Note Club. (Az 1950-es és 1960-as években a Canterino család tette országosan ismertté a Portraits in Jazz című élő rádióműsorral, amit a manhattani éjszakai klubból közvetítettek).

Itt léphetne fel Joe Gardner egy régi tanítvány hálájának köszönhetően. Teljesülne régi álma, beülhetne egy sztár mögé a zongorához. Na, akkor zuhan bele a csatornába.

De ki az a Jon Batiste?

Nem rontom el senki örömét, hogy elmeséljem a végkifejletet is. Inkább elárulok még egy kulisszatitkot a jazzvonalról. A Lelki ismeretek (Soul) soundtrackjéért Trent Reznor és Atticus Ross megkapta a legjobb eredeti filmzene Oscarját, de a titkos eminenciás a háttérben, akinek döntő szerepe van abban, hogy a Soul ilyen lett hangban és látványban, az Jon Batiste. Powers egyszerűen a film jazzszakértőjének titulálja. Az ő gondolatai köszönnek vissza a történetekben és párbeszédekben, a forgatókönyvírók néha csak átemelték a scriptbe, amit tőle hallottak. Ezért mondja Joe: „Csak a zenére gondolok, attól a pillanattól kezdve, hogy reggel felébredek, egészen addig a pillanatig, amíg elalszom. Játékra születtem." Amikor Gardner úgy meséli el az osztályának első találkozását egy igazi jazz-zenésszel, hogy úgy érezte lebeg egy másik zónában - ez is szó szerint egy Jon sztori. A hangszerelései mellett ő „kölcsönözte” végtagjait is Joe Gardnernek, Batiste zongorázó ujjait animálták ugyanis a jelenetekhez közeliknél. Powers szerint ez egyértelmű volt az első pillanattól kezdve: „Hosszú, nyurga ujjai vannak, amelyek tökéletesen passzolnak a rajzfilm dinamizmusába". A Lelki ismeretek alkotóinak szándéka és Batiste filozófiája passzolnak egymáshoz. Nem a hírnévre és a sok pénzre kell hajtani kezdetben, a cél a szikra felfedezése kell legyen, arra érdemes koncentrálni, ami egyedivé és egyedülállóvá tesz valakit. Aztán már csak keményen dolgozni kell, hogy a szikra belobbanjon, és felrepítse a remélt magasságokba. Gardner ezt tanítja meg 22-esnek, mielőtt mégis elindul földi élete felé.

Legyünk nyugodtan elfogultak: a rajzfilm legjobb jelenetei a nagyvárosi dzsungel érzékletes képei mellett a manhattani klubokat idéző belső „felvételek”, és persze a koncertrészletek. A film szakorvosok véleménye szerint a „boxing day” válságos pillanatainak kezelésére hatékonyan alkalmazható ideális választás. A gyógyszerészek még nem nyilatkoztak.

Filmográfia:

Lelki ismeretek (Soul)
Megjelenés: 2020
Műfaj: animációs film, 90 perc
Rendező: Pete Docter és Kemp Powers
Forgatókönyvíró: Pete Docter. Mike Jones, Kemp Powers
Zene: Trent Reznor, Atticus Ross, Jonathan Batiste
Szereplők:
Joe Gardner - (hangja Jamie Foxx)
22 - (hangja Tina Fey)

 

CD:

Trent Reznor, Atticus Ross & Jon Batiste – Soul (Original Motion Picture Soundtrack)
Kiadó:   Walt Disney Records – 00050087424251
Megjelenés: 2020

 

Kapcsolódó cikk: A 64. Grammy-díjra jelöltek - JAZZ 2022